Reklamační řád

Reklamační řád pro maloobchodní spotřebitele

1. Úvodní ustanovení

ITYS, s.r.o. vydává tento reklamační řád, který upravuje postupy při přijímání a vyřizování reklamací spotřebitelů (dále jen „kupující“) v souvislosti s nákupem zboží v e-shopu na stránkách www.itys.sk (dále jen „prodávající“).

2. Odpovědnost za vady zboží

2.1. Při prodeji zboží odpovídá prodávající za to, že zboží je bez vad, má požadovanou, příp. právními předpisy stanovenou jakost, míru, množství nebo hmotnost.

2.2. Prodávající odpovídá za vady, které má prodané zboží při převzetí kupujícím nebo které se na zboží vyskytnou v záruční době či době spotřeby.

2.3. Prodávající neodpovídá za vady zboží, které byly důvodem ke snížení ceny, tj. prodávající neodpovídá za vady zboží, pro které poskytl kupujícímu slevu.

2.4. Za vadu nelze považovat změnu zboží, která vznikla v průběhu záruční doby v důsledku jeho opotřebení, nesprávného používání, nesprávného skladování nebo nedovoleného zásahu.

2.5. Pokud se vada projeví do 6 měsíců ode dne převzetí zboží, považuje se za vadu, která existovala již při prodeji, pokud to neodporuje povaze zboží nebo pokud prodávající neprokáže opak.

3. Záruční doba

3.1 Délka záruční doby

3.1.1. Záruční doba je 24 měsíců. U potravin musí být vyznačeno datum spotřeby nebo datum minimální trvanlivosti a lhůta pro uplatnění reklamace je dána tímto datem. Pokud je na prodávaném zboží, jeho obalu nebo návodu k němu připojeném vyznačena lhůta k použití, neskončí se záruční doba před uplynutím této lhůty.

3.1.2. Prodávající je povinen vydat kupujícímu doklad o koupi zboží, přičemž pokud to povaha zboží umožňuje, může být doklad o koupi použit místo záručního listu.

3.1.3. U věcí, které jsou určeny k tomu, aby se užívaly po delší dobu, může být záruční doba určena delší než 24 měsíců. Záruční doba přesahující 24 měsíců se může týkat i jen některé součástky věci. Záruku přesahující 24 měsíců poskytne prodávající kupujícímu prohlášením v záručním listě, ve kterém zároveň určí podmínky a rozsah této záruky.

3.1.4. Pokud je vydán záruční list, prodávající ho řádně vyplní a potvrdí. Záruční list musí obsahovat: obchodní jméno prodávajícího, jeho sídlo, obsah, rozsah a podmínky záruky, délku záruční doby a údaje potřebné k uplatnění záruky. Pokud záruční list neobsahuje všechny náležitosti, nezpůsobuje to neplatnost záruky.

3.2 Začátek běhu záruční doby

3.2.1. Záruční doby začínají běžet od převzetí věci kupujícím.

3.2.2. Pokud má koupené zboží uvést do provozu jiný podnikatel než prodávající, začne záruční doba běžet až ode dne uvedení věci do provozu, pokud kupující objednal uvedení do provozu nejpozději do tří týdnů od převzetí věci a řádně a včas poskytl k provedení služby potřebnou součinnost.

3.2.3. Pokud dojde k výměně zboží, začne běžet záruční doba znovu od převzetí nového zboží. Totéž platí, pokud dojde k výměně součástky, na kterou byla poskytnuta záruka.

3.2.4. Pokud se vyřídí reklamace opravou, není doba od uplatnění reklamace až do doby, kdy kupující po skončení opravy byl povinen zboží převzít, do záruční doby započítána.

4. Uplatnění práv z odpovědnosti za vady

4.1 Práva z odpovědnosti za vady se uplatňují u prodávajícího, u kterého bylo zboží koupeno, a to v kterékoliv jeho provozovně, ve které je přijetí reklamace možné s ohledem na prodávané výrobky nebo u určené osoby, která je povinna reklamaci vyřídit. Určenou osobou je osoba oprávněná výrobcem k vymáhání záručních oprav.

4.2 Pokud je v záručním listě uveden podnikatel určený k opravě, který je v místě prodávajícího nebo v místě pro kupujícího bližším, může kupující uplatnit právo na opravu u podnikatele určeného k provedení záruční opravy.

4.3 Kupující je povinen právo z odpovědnosti za vady uplatnit

– do 6 měsíců od zjištění vady, nejpozději do uplynutí záruční doby,

– u zboží, které se rychle kazí, nejpozději v den následující po koupi.

Jinak práva z odpovědnosti za vady zaniknou. Nesprávně účtované zboží je kupující povinen reklamovat ihned po nákupu, tj. ještě před odchodem z pokladní zóny.

4.4. Při reklamování vady je kupující povinen předložit doklad o nákupu, záruční list (pokud byl k prodané věci vydán). Originální obal výrobku kupující předloží, jen pokud je to možné.

5. Povinnosti prodávajícího v případě uplatnění reklamace kupujícím

5.1 Přijetí reklamace

Pokud kupující řádně uplatní právo z odpovědnosti za vady, prodávající nebo určená osoba jsou povinni poučit kupujícího o jeho právech, která jsou uvedena v bodě 6. tohoto reklamačního řádu. Prodávající je povinen při uplatnění reklamace vydat kupujícímu potvrzení o tom, kdy právo z odpovědnosti za vady uplatnil.

5.2 Určení způsobu vyřízení reklamace

Na základě rozhodnutí kupujícího, které ze svých práv uplatňuje, je prodávající povinen určit způsob vyřízení reklamace, a to v následujících lhůtách:

a/ ihned,

b/ do 3 pracovních dnů ode dne uplatnění reklamace – ve složitých případech,

c/ nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění reklamace – v odůvodněných případech, zejména pokud se vyžaduje složité technické zhodnocení výrobku.

5.3 Vyřízení reklamace

Po určení způsobu vyřízení reklamace prodávající reklamaci vyřídí v následujících lhůtách:

a/ ihned,

b/ nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění reklamace – v odůvodněných případech.

Prodávající je povinen nejpozději do 30 dnů od data uplatnění reklamace vydat kupujícímu písemný doklad o vyřízení reklamace. Pokud se reklamace vyřídí opravou, prodávající je povinen vydat kupujícímu potvrzení o provedení opravy a o době jejího trvání.

5.4 Podmínky vyřízení reklamace jejím zamítnutím

5.4.1. pokud kupující uplatní reklamaci během prvních 12 měsíců od koupě zboží

a/ prodávající může zamítnout reklamaci jen na základě odborného posouzení výrobku (pokud se nejedná o vady podle bodu 2.4. tohoto reklamačního řádu),

b/ pokud chce prodávající zamítnout reklamaci, musí reklamovaný výrobek zaslat na odborné posouzení. Zamítnout reklamaci může prodávající tehdy, když se na základě tohoto odborného posouzení prokáže, že je na zamítnutí reklamace důvod.

c/ během prvních 12 měsíců od koupě výrobku nese náklady za odborné posouzení vždy prodávající bez ohledu na výsledek odborného posouzení a bez ohledu na osobu, která posouzení provedla.

5.4.2 pokud kupující uplatní reklamaci po 12 měsících od koupě zboží

a/ prodávající může zamítnout reklamaci i bez odborného posouzení výrobku,

b/ prodávající je povinen v dokladu o vyřízení reklamace uvést, komu může spotřebitel zaslat výrobek na odborné posouzení,

c/ náklady za odborné posouzení se hradí následovně:

ca/ pokud kupující zašle výrobek záručnímu servisu, který určil výrobce, náklady hradí prodávající vždy, bez ohledu na výsledek odborného posouzení,

cb/ pokud kupující zašle výrobek zkušebně nebo znalci, náklady hradí prodávající jen tehdy, když se odborným posouzením prokáže jeho odpovědnost; tehdy musí prodávající uznat znovu uplatněnou reklamaci kupujícím a náklady uhradit do 14 dnů ode dne znovu uplatněné reklamace.

6. Nároky kupujícího v případě řádného uplatnění reklamace

6.1 Při odstranitelných vadách

má kupující nárok na:

6.1.1 bezplatné odstranění vady – prodávající je povinen vadu odstranit provedením záruční opravy takovým způsobem, aby vada byla bezplatně, řádně a včas odstraněna tak, aby zboží nebylo v důsledku výskytu vady ani opravy nijak znehodnoceno (vzhledově, funkcí, kvalitou),

6.1.2 výměnu vadného zboží za zboží bez vady nebo pokud se vada týká jen součásti zboží, na výměnu této součásti; Právo kupujícího požadovat výměnu vadného zboží je podmíněno tím, že:

– výměna je možná,

– prodávajícímu nevzniknou nepřiměřené náklady vzhledem k ceně zboží nebo závažnosti vady.

6.2. Při neodstranitelných vadách

6.2.1 Vady se považují za neodstranitelné, pokud:

a) vadné zboží není možné z technického hlediska opravit, a pokud je prokazatelné narušení kvalitativních vlastností zboží potravinářského charakteru,

b) jde sice o odstranitelnou vadu, ale kupující nemůže zboží řádně užívat z důvodu, že:

– po opravě se stejná vada vyskytne opětovně, tj. pokud byla stejná vada v záruční době již dvakrát odstraňována a vyskytne se opětovně,

– pokud jde o větší počet vad, tj. pokud se na zboží v době uplatnění nároku vyskytly alespoň tři odstranitelné vady, přičemž řádnému užívání musí bránit každá z těchto vad,

c) pokud reklamace nebyla vyřízena nejpozději do 30 dnů od uplatnění reklamace;

6.2.2 Při neodstranitelných vadách má kupující nárok na:

a) výměnu vadného zboží za zboží bez vad,

b) odstoupení od smlouvy, pokud kupující nesouhlasí s výměnou vadného zboží,

c) přiměřenou slevu z ceny, pokud zboží má takové neodstranitelné vady, které nebrání tomu, aby se zboží mohlo užívat.

7. Závěrečné ustanovení

Tento reklamační řád nabývá platnosti a účinnosti dne 1.3.2023.

Reklamační formulář

Reklamační řád pro velkoobchodní klienty

Tento reklamační řád se vydává za účelem zajištění rychlého a správného postupu při vyřizování reklamací vad zboží, jejichž reklamace je v souladu s tímto reklamačním řádem. Reklamační řád je vydán v souladu s ust. § 18 zákona č. 250/2007 Sb. o ochraně spotřebitele a o změně zákona Slovenské národní rady č. 372/1990 Sb. o přestupcích ve znění pozdějších předpisů (dále jen „Zákon“).

Článek 1.
Všeobecná ustanovení


1. Reklamační řád se vztahuje na zboží zakoupené v provozovnách společnosti ITYS, s.r.o., se sídlem Malinová č. 357, 972 13 Nitrianske Pravno, IČO: 36340669.

2. To, že byl zákazník seznámen s reklamačním řádem a záručními podmínkami a že k nim přistupuje, potvrzuje zákazník podpisem kupní smlouvy, smlouvy o dílo, dodacího listu nebo převzetím pokladního dokladu.

3. Reklamační řád v této podobě je platný pro všechny obchodní případy, pokud nejsou smluvně dojednány jiné záruční podmínky.

4. Tento reklamační řád je v souladu s ust. § 18 odst. 1 Zákona viditelně umístěn v každé provozovně prodávajícího, ve které se prodává zboží spotřebiteli nebo se poskytují služby spotřebiteli.

5. Termín „zákazník“ nebo „kupující“ označuje spotřebitele, kterým je fyzická osoba nebo právnická osoba, která nakupuje výrobky nebo používá služby pro osobní potřebu nebo pro potřebu své domácnosti.

6. Termín „prodávající“ označuje podnikatele uvedeného v bodě 1. tohoto článku reklamačního řádu.

Článek 2.
Nárok na uplatnění záruky


1. Kupující má právo uplatnit u prodávajícího záruku pouze na zboží, které vykazuje vady zaviněné prodávajícím, vztahuje se na něj záruka a bylo zakoupeno u prodávajícího.

2. Prodávající odpovídá za vady, které má prodané zboží při převzetí kupujícím (§ 619 odst. 1 Občanského zákoníku) a za vady, které se vyskytnou po převzetí zboží v záruční době (§ 619 odst. 2 Občanského zákoníku).

3. Kupující je povinen provést prohlídku zboží při jeho převzetí. Pokud tak neučiní, může uplatnit nároky z vad zjištěných při této prohlídce, jen když prokáže, že tyto vady mělo zboží již v době převzetí zboží nebo v době montáže zboží.

4. Prodávající neodpovídá za vady zboží, které mohl kupující zjistit při prohlídce, zejména neodpovídá za to, pokud kupující bude později reklamovat chybějící příslušenství zboží nebo mechanické poškození zboží zjistitelné při prohlídce. Prodávající za takové vady neodpovídá ani tehdy, pokud kupující nevyužil možnost provést prohlídku zboží.

5. Během záruční doby má zákazník právo na bezplatné odstranění vady po předložení zboží, záručního listu a dokladu o zaplacení spolu s dodacím listem.

6. Pokud zboží vykazuje vady, zákazník má právo uplatnit reklamaci v kterékoliv provozovně prodávajícího.

7. Kupující je povinen reklamovat vady zboží u prodávajícího bez zbytečného odkladu, jinak kupujícímu zaniká právo vůči prodávajícímu na bezplatné odstranění vady.

8. V případě, že je možné reklamované zboží donést, je kupující povinen reklamované zboží donést prodávajícímu na vlastní náklady a zároveň je kupující povinen reklamované zboží odnést.

9. Kupující si uplatňuje reklamaci vad zboží u prodávajícího nebo u jeho zaměstnance pověřeného vyřizováním reklamací.

10. Prodávající rozhodne o oprávněnosti reklamace zboží ihned, ve složitějších případech do tří pracovních dnů od uplatnění reklamace. Do této lhůty se však nezapočítává čas potřebný na odborné posouzení vady (například pokud je potřebná expertíza výrobce zboží). Vyřízení reklamace však nebude trvat déle než 30 dnů.

11. Prodávající vydá kupujícímu doklad o reklamaci zboží, ve kterém je zákazník povinen přesně označit vadu zboží.

12. Kupující nemá právo uplatnit záruku na vady, o kterých byl prodávajícím v době uzavírání smlouvy upozorněn, nebo o kterých s přihlédnutím k okolnostem, za kterých byla smlouva uzavřena, musel vědět.

13. Prodávající si vyhrazuje právo nahradit vadné zboží za jiné a obdobné se srovnatelnými technickými parametry.

14. U použitých věcí neodpovídá prodávající za vady vzniklé jejich použitím nebo opotřebením. U věcí prodávaných za nižší cenu neodpovídá prodávající za vadu, pro kterou byla sjednána nižší cena.

Článek 3.
Nárok na uplatnění záruky zaniká

Nárok na uplatnění záruky u prodávajícího kupujícím zaniká:
a) ztrátou pokladního dokladu, ztrátou dodacího listu nebo ztrátou záručního listu,
b) neoznámením zjevných vad při převzetí zboží,
c) uplynutím záruční doby zboží,
d) mechanickým poškozením zboží,
e) poškozením zboží při přepravě vlastním dopravním prostředkem,
f) používáním zboží v podmínkách, které neodpovídají svou vlhkostí, chemickými a mechanickými vlivy přirozenému prostředí,
g) neodborným zacházením a obsluhou,
h) poškozením zboží nadměrným zatěžováním nebo používáním v rozporu s podmínkami uvedenými v dokumentaci, všeobecnými zásadami, technickými normami nebo bezpečnostními předpisy platnými v ČR,
i) neodborným zásahem,
j) zásahem k tomu neoprávněné osoby,
k) poškozením zboží,
l) násilným poškozením zboží

Článek 4.
Délka záruky


1. Záruční doba je 24 měsíců, pokud není pro konkrétní případy stanovena záruční doba jiná, a běží ode dne zakoupení zboží nebo od splatnosti kupní ceny a povinnosti převzít zboží podle toho, která událost nastala dříve.

2. Záruční doba se prodlužuje o dobu, po kterou kupující nemohl používat zboží z důvodu záruční opravy.

3. V případě výměny zboží za nové dostane zákazník doklad, na kterém bude uvedeno vyměněné zboží a případné další reklamace se uplatňují na základě původního dodacího listu a tohoto reklamačního dokladu. V případě výměny zboží za nové začne běžet záruční doba znovu od převzetí nového zboží.

4. U věcí prodávaných za nižší cenu z důvodu vady je záruční doba 24 měsíců. Prodávající však neodpovídá za vadu, pro kterou byla sjednána nižší cena.

5. U použitých věcí je záruční doba podle dohody.

6. Prodávající může kupujícímu poskytnout záruku přesahující rozsah záruky uvedené v tomto článku, přičemž podmínky a rozsah záruky určí v záručním listě.

Článek 5.
Ceník oprav


1. Všechny právem uplatněné záruční opravy jsou bezplatné.

2. Za neoprávněnou reklamaci zboží je kupující povinen zaplatit prodávajícímu 15,-€.

3. V případě nutnosti využít expertízu výrobce ke zjištění vad zboží (nebo jakoukoliv jinou odbornou expertízu), je kupující povinen zaplatit zálohu určenou prodávajícím na expertízu. V případě, že se ukáže, že expertíza byla oprávněná, prodávající vrátí kupujícímu zálohu na expertízu.

Článek 6.
Způsob provedení reklamace


1. Pokud se jedná o vadu odstranitelnou, bude reklamace vyřízena následujícím způsobem:
a) prodávající vadu odstraní, a to bez zbytečného odkladu, nebo
b) prodávající vadné zboží vymění za nové.

2. Pokud se jedná o vadu, kterou nelze odstranit a která brání tomu, aby mohlo být zboží řádně užíváno jako bez vady, prodávající vyřídí reklamaci:
a) výměnou zboží za zboží jiné funkční stejných nebo lepších technických parametrů,
b) uzavře reklamaci vystavením dobropisu na vadné zboží.

3. Pokud jde o neodstranitelnou vadu, která však nebrání řádnému užívání zboží, má kupující právo na přiměřenou slevu z ceny zboží.

4. Pokud má kupující právo na výměnu zboží nebo právo na odstoupení od smlouvy, záleží na kupujícím, které z těchto práv si uplatní. Pokud si však kupující zvolí některé z zde uvedených práv, nemůže už zpětně toto své jednostranné rozhodnutí změnit.

5. Vyřízení reklamace se vztahuje pouze k popisu závady uvedenému kupujícím. Prodávající bude kupujícímu účtovat práci technika nebo jiných osob oprávněných k provedení reklamace (způsobem uvedeným výše v bodě 3. článku 5) v případě, že popis závady bude nedostatečný nebo zavádějící.

6. Prodávající je povinen vydat o způsobu vyřízení reklamace písemný doklad, a to nejpozději do 30 dnů od data uplatnění reklamace. Takovým písemným dokladem je kopie reklamačního protokolu, na kterém bude vyznačen způsob, jakým byla reklamace vyřízena.

Článek 7.
Závěrečná ustanovení


1. Prodávající si vyhrazuje právo na změnu tohoto reklamačního řádu a povinnost písemného oznámení změny v tomto reklamačním řádu je splněna vyvěšením v provozovnách prodávajícího.

2. Na vztahy neupravené tímto reklamačním řádem se vztahují příslušná ustanovení Občanského zákoníku a Zákona.

3. Tento reklamační řád nabývá účinnosti vůči kupujícímu uzavřením kupní smlouvy, smlouvy o dílo, podepsáním dodacího listu nebo převzetím pokladního dokladu.